Pelisuunnittelun vaiheet

Pelisuunnittelun toimii vaiheittain vesiputousmallin mukaisesti. Tarvittaessa palataan aina takaisin päin. Pelin suunnitteluun kuluva aika riippuu paljon pelistä. Lapsille suunnattu yksinkertaisen perhepelin voi suunnitella ja toteuttaa prototyypiksi muutamassa illassa, kun taas laaja strategia/sotapeli voi vaatia vuosien kehitystyön.


Pelisuunnittelun vaiheet

Konsepti

Konsepti on peli joka on vasta ideavaiheessa. Sinulla voi olla idea pelistä, sekä jotain ideoita miten peli toimisi. Kenties olet keksinyt pelille hyvän nimen. Konseptista on vielä matkaa pelattavaksi peliksi. Konseptin pitäisi kertoa millaisesta pelistä on kyse, mikä on pelin kantava idea. Onko kyseessä lauta- vai korttipeli. Liikutaanko ruudukolla, hexa-kartalla vai pisteestä pisteeseen. Mikä on onnen ja taidon suhde. Kuinka monelle pelaajalle se on tarkoitettu. Mikä on kohderyhmä.

Mikäli olet pelisi kanssa konseptivaiheessa, kannattaa ensin suunnitella pelistä kevyt prototyyppi ja pelitestata sitä. Eli seuraava vaiheesi on “rakentaa” peli.

Pelin rakentaminen

Pelin rakentaminen ei tarkoita fyysisen pelin rakentamista vaan konseptin muuttamista pelattavaksi peliksi. Oleellista on luoda peliin pelilliset elementit ja perusmekaniikka. Miten peli etenee, miten pelin voittaa.

Kevyt prototyyppi

Kevyt prototyyppi voi olla paperilla, kynällä ja normaaleilla askartelutarvikkeilla tehty “toimiva” peli, jota voi pelitestata. Tässä vaiheessa ei kannata vielä panostaa viimeistelyyn tai visuaalisiin yksityiskohtiin. Tärkeintä on selkeys ja pelattavuus. Pelitestaus kuitenkin vielä aiheuttaa muutoksia peliin ja voit joutua tekemään useita prototyyppejä.

Pelitestaus

Pelitestaus on yksi pelikehittämisen ydinkohdista. Peliä testataan, sitten sitä kehitetään, sitten sitä taas testataan. Pelitestaamista ei voi olla liikaa. Piraattipoukama-pelin kehittäjä Paul Randles suoritti pelilleen yli 100 pelitestiä, ja samalla oppi tuntemaan pelaajat paremmin sekä kehittyi pelikehittäjänä.

Pelitestauksessa on neljä vaihetta.

  1. Rakennetestaus / Perustestaus / prototyyppitestaus (eng. Prototype development)
  2. Hienosäätötestaus / “Tuunaus” (eng. Fine tuning, unit Balancing)
  3. Hajoitustestaus (eng Break the game)
  4. Käytettävyystestaus (eng. Usability testing)

-> lue lisää pelitestauksesta

Prototyyppi

Pelin prototyypin pitäisi olla pelattava kokonaisuus. Prototyypin pitäisi kuvastaa sitä visiota joka sinulla oli pelistä. Lopullinen julkaistu peli saattaa olla erilainen tuotannollisista syistä, mutta prototyyppi on peli sellaisena kuin sinä sen näet. Pelin paketin suunnittelu tai visuaalinen hienosäätö ei ole tarpeellista. Seuraavat asiat pitäisi olla kunnossa:

  • Pelilauta
  • Pelin nappulat, kortit ja muut peli välineet
  • Ohjeet ja opasteet
  • Pelin spec-sheet

Hyödyllisiä työkaluja prototyypin valmistuksessa

  • Askartelutarvikkeet ja -materiaalit
  • Laminointivälineet
  • Osia muista peleistä (puukuutioita ei kannata alkaa itse höyläämään)
  • Kulman pyöristysleikkurit
  • Digi-kamera
  • Tietokone, kuvankäsittelyohjelma ja väritulostin

Lue vinkkejä peliprototyypin rakentamiseen täältä.

Esimerkkikuvia pelisuunnittelijoiden prototyypeistä:

About the Author