Mikä tekee hyvän pelin?

Olemme kaikki pelanneet pelejä, joita haluaisi heti pelata uudelleen, tai jotka ovat jännittäviä tai hauskoja, että ei edes huomaa ajankulua. Hyvään peliin pääsee helposti sisään, mutta se tarjoaa haastetta myös myöhemmin. Hyvä peli syntyy monista asioista.

 

Tässä 10 hyvän pelin tunnusmerkkiä. Kaikkia kohtia ei tarvitse täyttää 100%, mutta mitä enemmän ja mitä paremmin sen varmemmin peli menestyy.

 

1) Pelaajan tekemisellä on vaikutusta. Pelaaja tuntee, että voi vaikuttaa pelin tapahtumiin ja jos hän voittaa se johtui ainakin osaltaan hänen valinnoistaan ja taktisista päätöksistä tai valitusta strategiasta. Pelit, joissa onnella on suurin merkitys, sopivat parhaiten alle 8-vuotiaille lapsille.

2) Tuore ja omaperäinen idea. Suurin osa peleistä perustuu johonkin aikaisempaan, joko mekaniikan tai teeman puolesta. Jos pelissäsi on jotain uutta ja omaperäistä niin on suurempi todennäköisyys, että peli myy hyvin.

3) Lyhyt odotusaika. Pelaajat eivät pidä odottamisesta. Varmista lyhyillä vuoroilla tai samanaikaisella toiminnalla, että pelissä on vähän ns. odotusaikaa (downtime). Odotusaikana tapahtuva laskenta, strategian suunnittelu tai juonittelu auttaa pelaajien mielenkiinnon säilymistä. Vältä pelejä joissa pelaaja tippuu pois pelistä (tai jäädessään jälkeen muuttuu statistiksi.)

4) Yllätyksellinen, epäkaavamainen. Pelissä pitää olla sopiva määrä yllätyksellisyyttä ja mitä vähemmän siinä on joka pelissä toistuvaa kaavamaisuutta, sen parempi. Yllätyksellisyyttä voi luoda satunnaistekijöillä ja satunnaistapahtumilla.

5) Laajasti kiinnostava. On parempi jos peli sopii laajasti eri ikäisille ja on pelattava eri määrällä pelaajia. Jos pyrit massamarkkinoille, pelin tulisi olla teemaltaan helposti lähestyttävä (Muurahaiset rakentaa kekoa vs. Napoleonin taistelut Itävallassa.)

6) Uudelleen pelattava. Jos pystyt kehittämään pelin, jota haluaa pelata heti uudelleen ja joka kymmenien pelienkin jälkeen on vielä kiinnostava, olet tehnyt hitti-pelin. Yhden pelin jälkeen hyllyyn pölyttymään jäävä peli ei saavuta menestystä pitkässä juoksussa. Uudelleen pelattavuutta parantaa omien erilaisten voittostrategioiden mahdollistaminen. Hauskuus ei myöskään ole pahitteeksi.

7) Interaktiivisuus. Pelin kiinnostavuus kasvaa kun pelaajien tekemiset vaikuttavat toisiinsa. Interaktiivisuus voi olla kilpailevaa, yhteistyötä tai mulla keinolla sosiaalista. Ryhmässä yksinpelattava peli ei ole kiinnostava seurapelinä. Interaktiivisuutta voi käyttää myös luomaan satunnaisuutta.

8) Tasapuolisuus ja mahdollisuus voittoon. Luo peli jossa eri kyvyillä ja toiminnoilla on yhtäläiset mahdollisuudet voittoon. Jos yksi tapa/hahmo/menetelmä on aina paras tapa voittaa, peli menettää nopeasti kiinnostuksensa. Voisi jopa sanoa, että peli on rikki. On myös hyvä, jos pelissä voi ottaa muiden johtoa kiinni ja tulla ns. takaa ohi. Toisaalta peli jossa pelataan 3 tuntia ja voittaja ratkeaa aina viimeisellä kierroksella ei välttämättä myöskään ole hyvä.

9) Hauskuus. Pelaamisen pitäisi olla hauskaa tai ainakin luoda miellyttävää olotilaa. Hauska tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, mutta kannattaa välttää pelejä jotka stressaavat tai ahdistavat pelaajia. Ihmiset eivät halua näyttää hölmöiltä tai vaikuttaa tyhmiltä.

10) Helppo oppia. Ihmiset haluavat käyttää ajan pelin pelaamiseen, ei sääntöjen opetteluun/lukemiseen. Puolen tunnin pelin opetus pitäisi onnistua muutamissa minuuteissa, kun taas pidempi peli voi sisältää enemmän sääntöjä.

 

 

 

About the Author