Peliprototyypin valmistus (2/4)

Protoartikkelin kakkososassa katsomme tarkemmin komponentteja eli pelilautaa, kortteja ja erilaisia nappuloita. Paikoissa, joissa niin mainitaan, on käytetty apuna Keith A. Meyersin lautapelin suunnittelusta ja toteutuksesta kertovaa kirjaa “Paid to Play – The Business of Game Design” (2008, iUniverse, New York-Bloomington)

4. Lauta

Jää Sulaa prototyyppi

Pelilaudaksi soveltuu parhaiten pahvi, laminoitu kartonki tai esim. toisesta pelistä lainattu pelilauta. Konepahvi tai kapalevy ovat hyviä tähän käyttötarkoitukseen. Voit esim. tulostaa printterillä pelilaudan ja liimata sen pahviin. Kun paperituloste liimataan pahville tulee huomioida, että paperi venyy ja käpertyy rullalle kostuessaan. Pahvikin taipuu kosteudesta, joten se olisi hyvä kuivattaa painon alla suoraksi, kunnes kosteus on kokonaan haihtunut.

Taitettavissa pelilaudoissa kannattaa käyttää kangas/muovipäällysteistä teippiä, jolla saadaan aikaan kestävä ja taipuisa liitos. Samaisella teipillä voi kiertää pelilaudan reunat, mikä estää reunoja kulumasta. Kuvatulosteen voi viimeistellä esimerkiksi spraylakalla, jotta muste ei kulu käytössä.
Robottitehdas-proto

  • piirustus, kuvatuloste / leikattu+liimattu kuvakollaasi
  • pahvia / kapalevyä
  • puuliimaa ja pensseleitä, sprayliimaa
  • teippiä
  • sprayliimaa

Meyers (s. 37) puolestaan toteaa laudan suunnittelusta, että nykyään pelit harvemmin tulevat Monopolyn kokoisissa laatikoissa, joissa lauta on taitettu kaksinkerroin. Käytännössä isoimmat laudat täytyy taittaa nelin- tai jopa kuusinkerroin: laatikkoon menevä taitettu lauta ei saisi mielellään olla kantiltaan yli 25cm. Taittelulla jopa kantiltaan 50cm:n laudan saa mahtumaan tuohon tilaan.

Hän myös huomauttaa pelilaatikosta, että tekee harvoin prototyyppeihinsä laatikoita: mahdollinen julkaisija suunnittelee laatikon uusiksi joka tapauksessa. Tässä mielessä voit käyttää peliäsi varten vaikkapa muita pelilaatikoita tai jotain muuta, mitä kotoasi löytyy. Jos pelisi taas käyttää itse laatikkoa elementtinä pelissä (esim. laudan korokkeena tai taustakuvituksena?), sitten laatikon toteuttaminen on ajankohtaista.

 

5. Pelikortit

Tavaraa riittääKorttien tulisi kestää pakan sekoittamista ja käsittelyä pelin aikana. Ohut tulostuspaperi ei silloin yksin riitä. Muutamalla kotikutoisella niksillä saat kortteihin tukevuutta.

Pelikortin standardi koko on 63x88mm; kokoa käyttävät esim. useimmat keräilykorttipelit. Tähän kokoon saa muovitaskuja, jotka helpottavat korttien käsittelyä ja pidentävät niiden käyttöikää. Muovitaskujen valmistajia ovat esim. Ultra Pro, Dragon Shield ja Mayday Games; näitä saa hyvin varustelluista pelikaupoista. Voit käyttää pelikortteja toisesta pelistä ja joko liimata omat kuvasi niiden päälle tai lisätä niillä tukevuutta muovitaskuihin. Tähän käyvät esimerkiksi vanhat Magic the Gathering –kortit. Toimivat kortit saa aikaiseksi myös laminoimalla tulosteet, mutta tässä tapauksessa joudut laminoimaan kortteja uudelleen aina muokkauksia tehdessäsi.

Meyers (s.36) huomauttaa, että korttikoko on otettava suunnittelussa huomioon. Jos kortteja tullaan pitämään kädessä, ylisuuria kortteja on vaikeaa pidellä useampia; lapsille taas liian pienet kortit aiheuttavat ongelmia. Kortin ulkonäköä suunnitellessasi ei kannata laittaa pelillisesti tärkeää informaatiota vain ja ainoastaan kortin keskelle, vaan (myös) käyttää korttien kulmia, jolloin niitä voi pitää kädessä viuhkana.

 

6. Pelinappulat

Pelinappuloissa on oleellista niiden keskinäinen loogisuus (värit, koko, muoto) jotta niiden merkitykset/funktio pelissä hahmottuvat. Sääntöihin on hyvä liitttää kuva kustakin nappulasta ja sen oheen selitys.Nappuloita

  • valmiita nappuloita toisesta pelistä
  • helmiä, nappeja, tai vaikkapa legopalikoita
  • itsetehdyt nappulat:
    • palsa+spraymaali
    • pahvihahmot+standit
  • pikku pussukka pelimerkkien säilyttämiselle
  • noppia

Protossa nappuloiden ei välttämättä tarvitse olla teemaan sopivia, mutta on tärkeää, että niillä on selkeä pelata. Halvalla pääsee esimerkiksi käyttämällä aluksi europeleistä tuttuja puukuutioita, tai vaikkapa ihan leikkaamalla pahvista merkkejä (eng. token). Loogisuudesta voi ottaa mallia muista peleistä: vilja keltaista, kivi harmaata; pikkukylä on pienempi nappula kuin iso kylä; iso ukko voimakkaampi kuin pieni ukko jne.

Artikkelin kolmannessa osassa tulemme tutustumme pelisääntöjen laatimiseen sekä pelin käytettävyyteen, ja katsomme esimerkkejä.

About