Juttusarja alkaa: Peliprototyypin valmistus (1/4)

Oletko suunnittelemassa omaa peliä. Mietit millainen sen pitää olla, että sen voi lähettää julkaisijalle arvosteluun. Pelkkää peli-ideaahan ei julkaisija voi testata tai arvostella. Roll D6 julkaisee juttusarjan peliprototyypin valmistuksesta.

Peliprototyypin rakentaminen

troll_pawnsTässä neliosaisessa juttusarjassa on ohjeita ja vinkkejä prototyypin toteutukseen. Prototyypin funktio on toimia työvälineenä, jonka avulla pelisuunnittelija voi testata peliä tavallisten pelaajien kanssa. Se antaa lähempänä valmista peliä olevan pelikokemuksen ja helpottaa pelin ymmärtämistä. Prototyyppi on välttämätön, jos haluat esitellä peli-ideasi julkaisijalle.

Prototyyppivaiheessa olennaisinta on pelimekaniikan esittäminen ja pelin idean välittyminen, ei niinkään prototyypin näyttävyys. Ennen kuin lähdet rakentamaan prototyyppiä, on hyvä miettiä muutamia seikkoja, jotka helpottavat prototyypin rakentamista, käyttöä ja pelitestauksessa ilmenevien muutostarpeiden toteuttamista sekä proton säilyttämistä, kuljettamista ja lähettämistä.

Varaa itsellesi tarpeeksi aikaa, pöytätilaa ja hyvä valaistus. Prototyypin rakentaminen on hauskaa ja se vie helposti mennessään.

Tässä juttusarjassa käsitellään seuraavat aiheet:

  1. Aloitus
  2. Työvälineet ja materiaalit
  3. Kuvitus ja ulkoiset lähteet
  4. Pelilauta
  5. Pelikortit
  6. Pelinappulat
  7. Säännöt
  8. Askarteluesimerkkejä ja kuvia prototyypin valmistuksesta
  9. Case: Vasaran Alla, ideasta prototyypiksi ja prototyypistä valmiiksi peliksi.

Ensimmäisessä jutussa käsittelemme kohdat 1-3, eli aloituksen, työvälineet ja kuvituksen. Toisessa jutussa käsittelemme pelin komponentit, eli laudan, kortit ja nappulat. Kolmannessa jutussa keskitytään sääntöihin ja käytettävyyteen, sekä esitellään esimerkkejä. Neljäs juttu kertoo miten prototyyppi muuttuu valmiiksi peliksi, eli käymme Vasaran Alla -pelin matkan ideasta valmiiksi peliksi.

Tervetuloa mukaan pelisuunnittelun viihdyttävään maailmaan!

 

1. Aloitus

proto1Ennen kuin lähtee askartelemaan ja rakentamaan prototyyppiä, kannattaa ensin suunnitella. Prototyypin ei tietenkään tarvitse olla kaikilta osin valmis, tai lopullisen pelin mukainen. Hyvin kannattaa tehdä ne osat pelistä, jotka toimivat. Jos joku osa vaatii vielä testaamista (vaikka pelikortit), tee ne yksinkertaisemmin tai sillä tavalla, että niitä on helppo muuttaa.

Mieti valmiiksi mikä on prototyypin sisältö:

  • pelin osat ja osien määrät
  • osien koot ja mittasuhteet (sekä paino)
  • käytettävät materiaalit ja toteutustavat

Ennen työskentelyn aloittamista on hyvä listata peliin tulevat osat ja suunnitella niiden mittasuhteet sellaisiksi, että protoa on helppo ja sujuva käyttää. Kuvien ja tekstien tulee olla tarpeeksi suuria ja selkeitä, jotta prototyypin luettavuus on sujuvaa. Pelinappuloiden tulee toimia yhteen pelilaudan kanssa. Pelilaudan tulee olla tarpeeksi kookas, jotta sitä on sujuvaa käsitellä, mutta toisaalta sen pitää kuitenkin mahtua pelipöydälle.

Prototyyppi ja sääntövihon sisältö elävät pelikehityksen myötä ja se on syytä ottaa huomioon. Muutoksia täytyy pystyä tekemään, kun peli suunnittelun edetessä kehittyy. On taloudellisempaa muokata jo olemassa olevaa protoa kuin tehdä joka kerta uusi. Prototyyppi ei kuitenkaan saa rajoitattaa pelin kehitystyötä, jos täysin uudenlainen ratkaisu osoittautuukin toimivammaksi vaihtoehdoksi. Älä siis tilaa kalliilla muovisia figuureja tai tulosta kallista pelilautaa. Julkaisija tekee kuitenkin aina grafiikat itse (ellet sitten itse ole taiteilija).

Työvälineisiin ja materiaaleihin ei kannata tuhlata omaisuutta, sillä jos pelin idea on tarpeeksi toimiva ja herättää julkaisijan mielenkiinnon, ei se varmastikaan sakota prototyypin laadusta. Toisaalta, jos pelin idea on monitahoisempi, edesauttaa huolella tehty prototyyppi pelaamista, pelin ymmärtämistä ja mahdollisten hienojen pelimekaniikkojen tajuamista.

 2. Työvälineet ja materiaalit

mattopuukkoTyökaluiksi riittää hyvin harrastelijatason välineet. Mutta toteuttamista helpottaa, jos käytettävissäsi on:

  • tietokone ja jokin tekstin- tai kuvankäsittelyohjelma
  • internet
  • väritulostin, tulostupaperia (myös värillistä)
  • digikamera
  • skanneri
  • laminointilaite, muovi- / laminointitaskuja
  • mattoveitsi, leikkuualusta, metalliviivotin
  • askartelutarvikkeita, kyniä, sakset jne.
  • pahvia / kapalevyä
  • sprayliimaa, puuliimaa (+pensseleitä)

paffejaMateriaalivalinnat kannatta tehdä käyttötarkoitusta silmälläpitäen. Materiaalien, joita prototyypin rakentamiseen käytetään, tulisi olla helposti saatavilla, helposti työstettäviä ja uudelleen muokattavissa, mutta kuitenkin tarpeeksi laadukkaita, jotta ne kestävät testipelaamista. Kevyet materiaalit helpottavat prototyypin käsittelyä ja sen postittamista. Puuta voi käyttää pelinappuloissa, mutta lautaa ei kannata alkaa puusta höyläämään.

Pelinappuloina on usein järkevintä käyttää jostain toisesta pelistä lainattuja nappuloita. Sisustuksessa käytetyt koristekivet ja palat ovat myös käteviä. Askarteluliikkeissä on myös runsaasti erilaista nippeliä ja nappelia jota voi käyttää pelimerkkeinä ja -nappuloina.

Laminointia voi hyödyntää pelikorttien päällystämisessä, mutta korttien suojataskut on usein kätevämpi tapa, koska silloin kortteja on helppo vaihtaa tai muokata.

 

3. Kuvitus ja muut lähteet

proto_alkupKuvamateriaalien tehtävä prototyypissä on esittää suunnittelijan teemallinen ja toiminnallinen visio pelistä. Kuvien tulee olla tarpeeksi selkeitä: abstrakteja kuviota ja muotoja, kirkkaita toisistaan erottuvia värejä. Kuvilla voidaan luokitella esimerkiksi korttien kategoriat ja kuvata niiden erilaisia toimintoja ikoneilla. Ikoneja ei tarvitse ryhtyä erikseen suunnittelemaan, vaan tähänkin tarkoitukseen riittävät abstraktit symbolit, joiden toiminnot avataan säännöissä.

Internetistä ladattuja kuvia ei saa käyttää lopullisessa pelissä, ellei niihin osta käyttöoikeuksia. Lopulliset kuvat peliin tekee graafikko, joten prototyyppivaiheessa kuviksi riittävät suuntaa antavat kuvat, jotka ajavat asiansa fiiliksen luojina ja pelimekaniikan toiminnallisuutta tukevina elementteinä.

  • luonnosteluvälineet: kynä ja paperia
  • skanneri
  • word, photoshop, gimp tms. kuvankäsittelyohjelma
  • digikamera
  • internet
  • väritulostin

Osaan 2/4 tästä

About rolld6