Peliraportti: Bastogne (Standard Combat Series)

Kuukausi sitten pelattiin Riston kanssa kerhohuoneella Karelia 44 peliä ja nyt päätettiin kokeilla samoilla perussäännöillä toimivaa Bastogne -peliä. Molemmissa siis sääntörunkona on SCS-säännöt. Kyseisiin sääntöihin perustuvia pelejä on n. tusinan verran. Sääntöjärjestelmän ideana siis on sama perussäännöstä, jota sitten täydennetään/muokataan pelikohtaisilla lisäsäännöillä. Kun oppii pelaamaan yhtä peliä voi helposti pelata muitakin sarjan pelejä. Säännöt on muutenkin simppelit.

Jos haluaa tarkempaa simulaatioita, voi siirtyä Operational Combat Series -peleihin (OCS), joissa sääntörunko on samantapainen, mutta sääntöjä on enemmän ja esim. huolto on tarkemmin määritelty.  SCS sopii pelaajille, jotka eivät ole hex-and-counter-pelaamiseen aikaisemmin perehtyneitä, kun taas OCS on yksi parhaimmista säännöistä tarkempaan (ja myös isompien taisteluiden) simulaatioon/pelaamiseen.

Standard Combat Series pelejä ovat:

Operational Combat Series pelejä ovat:

Ja mitä itse pelissä tapahtui.

Risto halusi pelata nyt hyökkääjää, joten hän sai komentoonsa saksalaiset. Minun vastuulle jäi amerikkalaisten puolustuksen järjestäminen. Ensimmäisellä kierroksella ei pelata amerikkalaisten vuoroa, joten saksalaiset aloittivat vyörymällä päälle. SS Kampfgruppe 902 ajoi suoraan koko voimallaan Mageretin kylään ja siitä ohi kohti Neffeä.

Toinen vuoropari

Amerikkalainen 101 maahanlasku-disivioona marssi vuorollaan vastaanottamaan saksalaisten hyökkäyksen. Joukot hajaantuivat tukkimaan tienristeyksiä estäen saksalaisten nopean etenemisen Bastognen kaupungin taakse. Runsaasti vahvistuksia tuotiin myös KG 902 etenemissuuntaan, sekä saksalaisten hyökkäyskiilan laidoille. Muutama komppania 502 laskuvarjopataljoonasta komennettiin häiritsemään saksalaisen KG 902 :n selustaa.

Saksalaiset Kampfgruppe Coch osastot lähtivät omalla vuorollaan kiertämään pohjoisessa Nevillen kaupungin läheisyyteen vietyjä 506 laskuvarjorykmentin miehiä. Tilanne näytti jo uhkaavalta, mutta amerikkalaisten tykistö onnistui pehmittämään saksalaisten hyökkäystä tukeneen panssarikomppanian siinä määrin, että kierto selustaan ei onnistunut. (Risto heitti hyökkäyksessä “3” ja joutui perääntymään.) Etelässä saksalaisten panssarit piirittivät yhden 502:sen komppanioista ja tuhosivat sen.

Kolmas vuoropari

Pohjoisessa 506 aloitti vastahyökkäyksen Kampfgruppe Cochia vastaan ja onnistui tuhomaan jo vaurioituneen panssarikomppanian. Pohjoisen hyökkäys oli torjuttu!  Mageretin ja Benonchampsin  ympäristössä käytiin lisää taisteluja, jossa molemmat osapuolet kärsivät miehistö ja kalustotappiota. Saksalla oli myös ylimääräisiä logisisia ongelmia koska pari pataljoonaa miehiä ja tukijoukot oli jäänyt kyykkimään ryhmittymisalueelle. Ehkä lähtökäskyissä oli epäselvyyttä.

Amerkkalaisilla tuntui olevan onni matkassa, kun taas saksalaisia vaivasi ilmeisesti taisteluväsymys. Ensimmäisten kolmen kierroksen aikana neljä saksalaista raskaan kaluston Overrun-hyökkäystä yksittäistä amerikkalaista pioneeri-komppaniaa vastaan epäonnistui pahasti (Risto heitti kolmosia kahdella nopalla todella taidokkaasti).

 

Neljäs ja viides vuoropari

Taistelu jatkui kaikilla rintamilla. Amerikkalaiset ryhmittyivät rintamilla uudelleen ja tekivät paikallisia vastaiskuja saksalaisten kärkiyksiköihin. Pikkuhiljaa saksalaiset kuitenkin puskivat eteenpäin.  Tilanne näytti kuitenkin erittäin hyvältä puolustajien kannalta.  Viidennellä kierroksella saksalaiset kuitenkin onnistuivat voimat keskittämällä iskemään aukon amerikkalaisten puolustukseen ja vyörymään (D2-r5 tulos) avulla läpi linjasta ja huristelemaan panssarijoukoilla ja mototorisoidulla komppanialla suoraan bastongneen, jonka amerikkalaiset olivat voimansa tunnossa jättäneet aivan liian tyhjäksi. Paha virhe. Tilanne tasoittui heti, koska voimakkaiden yksiköiden poistaminen ei tapahtuisi ihan yhdessä kierroksessa ja lisäksi se vetäisi joukkoja muualta puolustuksesta.

 

Kuudes vuoropari

Amerikkalaisten oli pakko perääntyä ja keskittää joukkoja Bastognen puhdistukseen. Saksa siirsi joukkoja ja vahvistuksia (Lehr-osasto) pohjoiseen ja puhdistamaan strategisen  pohjoisen tien amerikkalaisista. Bastognen puhdistus tuotti tuloksia, mutta kaikkia saksalaisjoukkoja ei suuresta ylivoimasta ja lentokoneiden tuesta huolimatta saatu tuhottua.  Sää oli muuttunut paremmaksi ja lentokoneiden tuki auttaisi jatkossa amerikkalaisten puolustusta.  Kaksi saksalaisten 88-patteria  tuhottiinkin ilmaiskuissa.

 

Pelin lopetus (7-8 vuorot & 9-10 vuorot)

Pelailimme vielä seitsemännen ja kahdeksannen vuoroparin.  Jenkit onnistuivat puhdistamaan Bastognen 8 vuorolla tulleen Abrams vahvistusten avulla.  Näytti siltä, että Saksa pystyisi ottamaan pohjoisen tien ja puolustamaan sitä ja saisi siten tulokseksi tulokseksi juuri ja juuri Minor US victoryn, eli lievän tappion.  Päätimme, että minä pelaan vielä 9 vuoron ja katsotaan sitten onko syytä vielä jatkaa peliä. Koska marssiliikkeillä pelissä pääsee liikkumaan todella helposti, sain vielä vietyä isohkon joukon puolustamaan pohjoisen tien pätkää kartan kulmassa. Jos peliä olisi jatkettu Saksalla olisi ollut vaikeuksia tyhjentää tietä ja peli olisi päättynyt Major US victoryyn.

Pelin lopputilanne, kohtalainen kaaos.

 

Loppusanat

Molemmat pidettiin pelistä, siinä oli paljon hyvää, esim. joukkojen vaiheittainen tulo kentälle ja määrätty yksinkertaisuus. Toisaalta marssiliike on aivan liian tehokas, varsinkin kun sen yhdistää Exploitation Capable -yksiköiden käyttöön.  Yksiköt vilistävät laudalla puolelta toiselle ja bensaa palaa.  Marssiliike sinällään on ihan kiva, mutta se on vain liian tehokas, pääasiassa koska pelilaudalla on aivan huikea määrä pieniä teitä, joita pitkin pääsee pujottelemaan. Toinen asia on liian heppo ZOCissa liikkuminen. Eli vastustaja voi marssia kahden yksikön välistä liian helposti.  Voi tietenkin olla, että lähtökohtaisestikin pelasimme liian avoimesti ja siksi peli oli ajoittain kaoottista. Toisaalta vahvistuksia tulee joka suunnalta ja marssilla pääsee melkein minne vaan niin selkeän linjan pitäminen on hyvin vaikeaa. Myös kokonaiset tiet voittopistealueina tuntuu vähän huonolta idealta.

Plussat:

+ Asteittainen joukkojen vahvistuminen (ja toistaalta poistuminen)

+ Stacking-limit 2 steppiä (eli maksimissaan kaksi counteria)

+ Tykistösäännöt simppelit ja toimivat

 

Miinukset:

- Marssiliike liian vahva

- ZOCilla liian heikko vaikutus vihollisen liikkeeseen

- Voittopisteiden jakoperusteet

- Ei minkäänlaista suplyä

 

 

Kuvia:

 

About rolld6